فیلر صورت چیست + انواع و ماندگاری و مراقبت های آن

فيلر صورت چيست؟

فیلرها، ترکیباتی هستند که با استفاده از آن‌ها فرورفتگی، چین‌وچروک و بافت‌های از دست رفته، دوباره به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد. همچنین اگر نیاز به افزایش حجم و شکل‌دهی بهتر در قسمتی از صورت یا بدن وجود داشته باشد، با تزریق فیلرها می‌توان آن‌ها را به حالت اولیه خود برگرداند. در این مطلب قصد داریم به طور کامل در مورد فیلر صورت صحبت کرده و شما را با این روش زیبایی آشنا کنیم.

فیلر صورت و کاربرد اصلی آن

فیلرهای پوستی محصولاتی هستند که به صورت ژل تهیه شده و با استفاده از تزریق زیرپوستی می‌توان آن‌ها را به نقاط موردنظر منتقل کرد. در واقع این ترکیبات کمک می‌کنند تا حجم از دست رفته پوست بازگشته و به دنبال آن خطوط و چین‌وچروک‌ها از بین بروند. به همین دلیل این روش جوانسازی بسیار محبوب بوده و هم آقایان و هم خانم‌ها از آن استفاده می‌کنند. فیلرها با انبساط بافت صورت، حجم موردنیاز را برای رفع گودی و تیرگی‌ها ایجاد می‌کنند.

کاربردهای فیلر صورت شامل موارد زیر است که هرکدام با توجه به نیاز مراجعه‌کننده انتخاب می‌شوند:

  •       صاف کردن خطوط اطراف بینی و دهان
  •       تقویت و بازگرداندن حجم به گونه‌ها یا شقیقه‌های فرو رفته
  •       کاهش خطوط عمودی لب
  •       تقویت و حجیم کردن لب‌ها
  •       از بین بردن چین و چروک اطراف چانه
  •       بهبود تقارن صورت
  •       از بین بردن گودی و سیاهی اطراف چشم
  •       فرم دادن به صورت

انواع فیلرها بر اساس ترکیبات تشکیل دهنده

در میان فیلرها ترکیبات مختلفی وجود دارد که آن‌ها را بر همین اساس دسته‌بندی می‌کنند. از انواع فیلرها بر اساس ترکیبات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید

یکی از این ترکیبات، هیالورونیک اسید است که ما این نام را در میان ترکیبات محصولات مراقبت از پوست شنیده‌ایم. این ترکیب یک قند طبیعی ژل مانند بوده و در بدن انسان نیز وجود دارد. هیالورونیک اسید پرطرفدارترین نوع فیلر بوده و تاثیر آن بین 6 تا 12 ماه است.

۲. فیلرهای حاوی پلی متیل متاکریلات

پلی متیل متاکریلات (PMMA) نیز یک نوع دیگر از انواع فیلرهاست که تاثیر آن تا 5 سال بعد از تزریق باقی مانده و این ویژگی نشان‌دهنده کیفیت بالای آن است. وجود پلی متیل متاکریلات، باعث پر شدن خطوط خالی پوست شده و به دنبال آن میزان کلاژن‌سازی در مناطق تزریق هم افزایش می‌یابد. دلیل استفاده کمتر از این نوع فیلر، عوارض احتمالی پس از تزریق در برخی افراد است.

۳. فیلرهای حاوی کلسیم هیدروکسیل آپاتایت

کلسیم هیدروکسیل آپاتایت (CaHA) نیز ماده دیگری است که در ترکیب فیلرها از آن استفاده می‌شود. میزان ماندگاری این نوع از فیلرها نسبت به مدل‌های دارای هیالورونیک اسید بالاتر بوده و معمولا تا یکسال است. البته در اغلب مواقع تزریق این فیلر با نظر پزشک و در کنار اسید هیالورونیک و تنها برای نواحی خاصی از بدن انجام می‌شود.

تزریق فيلر صورت

۴. فیلرهای حاوی پلی لاکتیک اسید

پلی لاکتیک اسید (PLLA) نیز از جمله مواد استفاده شده در برخی از فیلرهای موجود در بازار است که تاثیر آن پس از مدت ‌زمانی مشخص و با تحریک کلاژن‌سازی در محل تزریق مشخص می‌شود. این فیلر اثری چندساله داشته و به نظر گزینه مناسبی است.

۵. فیلرهای حاوی سلول‌های چربی

آخرین مورد در دسته‌بندی انواع فیلرهای موجود، فیلرهای تولید شده توسط سلول‌های چربی است. برای تهیه این فیلرها، از چربی بدن خود فرد استفاده می‌شود که درنهایت به نقاط مختلف بدن تزریق خواهد شد. تزریق فیلرهایی که با این روش تولید می‌شوند را می‌توان یکی از امن‌ترین تکنیک‌های زیبایی دانست، چراکه ماده تزریق شده دقیقا از بدن خود مراجعه‌کننده استخراج شده و حساسیت نسبت به آن کمتر است.

تزریق فیلر در چه قسمت‌های از بدن صورت می‌گیرد؟

اصلی‌ترین دلیل تزریق فیلرها جوانسازی و حجم‌دهی به نقاط مختلف بدن است. بنابراین می‌توان از آن‌ها در سینه، باسن و پشت دست‌ها استفاده کرد.

همچنین تزریق فیلر در ناحیه صورت نیز بیشترین تقاضا را داشته و با این کار جوانسازی و حجم‌دهی موردنیاز اتفاق می‌افتد. گونه، چانه، خط فک برای کانتورینگ و مدلینگ صورت، لب، خط خنده، زیر چشم و خطوط افقی پیشانی جزو مناطقی از صورت هستند که می‌توان با فیلر پر کرد. با تزریق حجم مناسبی از فیلر به این نقاط می‌توان معایب صورت را از بین برد و حالت کلی آن را زیباتر کرد.

ماندگاری فیلر صورت

اما سوالی که اغلب مراجعه‌کنندگان با آن روبه‌رو هستند، میزان ماندگاری فیلرهاست. به طور کلی مدت زمان ماندگاری فیلرها و ژل‌ها متفاوت بوده و به عواملی مانند نوع ژل، برند، نوع پوست، میزان مصرف، ناحیه درمان و سرعت جذب بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان زمان مشخصی را برای همه روش‌ها و تمام افراد در نظر گرفت. حتی میزان ماندگاری‌ فیلر بسته به نوع برند تولیدکننده نیز متفاوت است. بر اساس میزان ماندگاری می‌توانیم فیلرها را در سه دسته مختلف قرار دهیم:

  •   فیلرهای دائمی که به طور دائم در بافت باقی می‌مانند.
  •   فیلرهای نیمه دائمی که معمولا بین 2 تا 4 سال ماندگاری داشته و پس از طی شدن این بازه زمانی، باید آن‌ها را تمدید کرد.
  •       فیلرهای موقتی که تنها چند ماه ماندگاری دارند. فیلرهای هیالورونیک اسید از جمله پرکاربردترین فیلرهای موقتی بوده و کمترین عوارض را دارند. این فیلرها علاوه بر پرکنندگی، تحریک ساخت کلاژن را نیز انجام داده و پوست را قوی‌تر می‌کنند.

برای اولین تزریق، بهتر است فیلرهایی را انتخاب کنید که ماندگاری کمتری دارند. زمانی که از نتیجه نهایی راضی بودید می‌توانید از موادی استفاده کنید که ماندگاری بالاتری دارند.

مراقبت بعد از فیلر صورت

عوارض فيلر صورت چيست؟

پروسه تزریق فیلر تنها مربوط به زمان اجرای آن نبوده و برای مشاهده نتیجه بهتر باید مراقبت‌های پس از تزریق را هم مدنظر قرار دهید. لیست زیر شامل کلیه فعالیت‌هایی هستند که پس از تزریق باید به آن‌ها عمل کنید:

  •   در صورتی که در ناحیه تزریق ورم، قرمزی و کبودی ایجاد شده باشد، کاملا طبیعی است. اما در صورت عدم بهبودی، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  •   در 24 ساعت اول پس از تزریق، از فشار و ماساژ محل تزریق خودداری کنید.
  •   در اولین 24 ساعت پس از تزریق فیلر، از استفاده از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  •   افرادی که داروهایی مانند آسپرین مصرف می‌کنند، باید قبل از تزریق این موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته و در مورد مصرف دوباره آن نیز اطلاعات کامل را به دست آورند.

عوارض تزریق فیلر به صورت

تزریق فیلرهای پوستی در اغلب مواقع خطری ندارد، اما ممکن است عوارض کوتاه‌مدت و بلند مدتی را برای برخی افراد به همراه داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که شما یک فیلر بی‌کیفیت را انتخاب کنید یا تزریق را در مراکزی انجام دهید که با تکنیک‌های درمانی فیلر آشنا نیستند، با آسیب‌های جدی و گاهی جبران‌ناپذیر روبه‌رو خواهید شد. همچنین عدم رعایت بهداشت نیز می‌تواند عوارض دائمی و غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد.

از طرفی برخی از این عوارض، ناشی از تزریق نادرست و انتخاب اشتباه فیلر است که موجب عفونت محل تزریق، برآمدگی‌های کوچک اطراف تزریق، آسیب به عروق خونی و انسداد برخی بافت‌ها خواهد شد. همچنین ممکن است تزریق غیرحرفه‌ای باعث ایجاد ظاهری نامناسب در نقاط مختلف شده و نتیجه معکوس را به دنبال داشته باشد.

باتوجه به عوارض گفته شده، انتخاب مرکز مناسب و همچنین برند معتبر فیلر برای تزریق، مهم‌ترین چیزی است که باید قبل از تزریق فیلر به آن توجه کنید.

به نگرانی‌های خود پایان دهید…

نکات مهم در مورد فیلر صورت

متاسفانه یا خوشبختانه در کشور ما تزریق فیلر به راحتی انجام می‌شود و حتی گاهی هزینه‌های آن بسیار ارزان است. اما نکته قابل توجه در انتخاب این روش زیبایی، مراجعه به یک متخصص و مراکزی است که به صورت تخصصی در این زمینه فعال هستند. مهرسام کلینیک یکی از معتبرترین و قابل اعتمادترین مراکز حوزه زیبایی است. این کلینیک از برندهای معتبر و تیم پزشکی ماهر استفاده کرده و تمامی مراجعان، رضایت بالایی را از انجام کارهای زیبایی در این مجموعه داشته‌اند.

شما هم تجربیات خوب و بد خود را در زمینه تزریق فیلر با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید